اگر سری به  بازار زده باشید، حتما اصطلاح تیمچه به گوشتان خورده است. تیمچه‌ها از نظر معماری شبیه راسته‌های اصلی بازار هستند اما در اندازه‌ای کوچک‌تر ساخته می‌شوند. کلمه تیمچه به‌معنای کاروانسرای کوچک است، در گذشته یک سر تیمچه‌های بازارها به یک کاروانسرا منتهی می‌شد.

تيمچه با وفا

همشهری- مهدیه تقوی‌راد: تیمچه‌ها اغلب مسقف هستند و حوضی در وسط دارند که دور تا دور آن حجره‌هایی در ۲ یا ۳ طبقه واقع شده است. درواقع تیمچه‌ها کارکردی شبیه یک بازار کوچک دارند که در آن چندین کسب‌وکارمشابه متمرکز شده‌اند. بازار بزرگ تهران هم تیمچه‌های متعددی دارد که با معماری ویژه و کارکرد مشخص، جزو جذابیت‌های گردش در این محدوده هستند.

تیمچه حاجی ابوتراب

نشانی:خیابان خیام، بازار پاچنار، بعد از بازار سیدولی، تیمچه ابوتراب

چطوربرویم: وارد بازار سیدولی شوید در سمت چپ تقاطع این بازار با بازار سیدولی، بازار پاچنار را مشاهده می‌کنید، ‌سمت چپ بازار پاچنار تیمچه ابوتراب قرار دارد.

قدمت: ۱۵۰سال

معرفی: این تیمچه بورس زیپ، دکمه و لوازم خرازی و نخ است و البته کلی وسایل تزیینی با قیمت مناسب برای لباس‌های مجلسی می‌توانید در این تیمچه پیدا کنید.

سر درگنبدی و شیشه‌های رنگی

سردرگنبدی با شیشه‌های مربعی رنگی، از مشخصه‌های تیمچه حاجی ابوتراب است. ‌ فضای داخلی تیمچه ۳طبقه مجزا دارد که حجره‌های آن هنوز شکل قدیمی خود را حفظ کرده‌اند. مشاغل جدیدی همچون چاپ لیبل و تراکت و وسایل و ابزار مرتبط با آن و فروشگاه‌های مرتبط با چرم و ابزار و وسایل آن در کنار این تیمچه فعالیت می‌کنند. جالب است بدانید این تیمچه آنقدر شناخته شده که در بازار ایران مال در غرب شهر هم، یک راسته به نام تیمچه حاجی ابوتراب نامگذاری شده است.

تیمچه باوفا

نشانی: انتهای بازارکفاش‌ها، کوچه کبابی‌ها

چطوربرویم: در بازار بزازها به سمت بازار عباس‌آباد بروید بعد از مسجد ملک سمت راست کوچه کبابی‌ها را می‌بینید.

قدمت: ۱۵۰سال

معرفی: اگر قصد خرید فرش دستباف، تابلو فرش، قالی و قالیچه یا گلیم و گبه را دارید تیمچه باوفا را به یاد داشته باشید.

تور کردن مشتری در سبزه‌میدان

تیمچه فرش‌فروش‌ها در همه بازارها، خوش آب و رنگ‌ترین بخش بازار است. تیمچه باوفا هم با معماری ویژه و فرش‌های نفیس و دستباف رنگارنگ، از این قاعده مستثنی نیست. مغازه‌ها با درهای چوبی و شیشه‌های رنگی، معماری سنتی خود را حفظ کرده‌اند. از گذشته مرسوم بود که به‌دلیل دوری تیمچه باوفا از سبزه میدان، حجره‌داران شاگردان خود را به میدان می‌فرستادند تا مشتری جذب کنند و خریداران برای حضور در تیمچه باوفا تشویق شوند.

کد خبر 873294
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha